Tuesday 5 January 2010

Monolog...

Sekeping hati yang sedang bergelut dengan rona kehidupan, dugaan dan godaan menimbulkan rasa gundah kepada seorang insan. Aku. Tak mampu lari dari perjalanan kehidupan , di kiri ada selut yang perlu dilalui, kanan pula menanti onak-onak duri yang tersembunyi. Aku hanya insan biasa…

Bermula semester keempat, riak perasaan dalam diri bercampur baur dengan rasa bersalah. Bersalah kerana tak mampu menunaikan hasrat mak, harapan ayah, juga impian sendiri. Keegoan yang tumbuh dalam diri sedikit demi sedikit, tenggelam dimamah rasa penyesalan. Ya ALLAH, kuatkan hati ini dengan sumber ketabahan, tekad yang membara untuk mencetus barang sedikit putaran revolusi, walaupun hanya 1 darjah. Perasaan apakah yang telah menumbangkan kehidupan hati ini selama ini. Perasaan apakah ini…?


Hendak disesali pun tak berguna, ‘result’ itulah yang tertulis di atas setiap kertas jawapan, telah siap bertanda oleh cikgu. Hm…’result’ untuk exam semester ke-3 tak begitu memuaskan, malahan mengecewakan. Bukan aku tak pernah mendapat pointer yang lebih teruk dari ini, tapi seolah-olah aku cuba menghukum diri sendiri kerana tak meletakkan sedaya usaha untuk ‘study’ semester ke-3. Hasilnya…Ya ALLAH, pointer aku hanya 8 daripada 15 point.


Sebelum ini, aku kerap mengatakan kepada diri sendiri, juga kepada sahabat, bahawa untuk internal exam, aku tak sungguh-sungguh berusaha. Itu ‘attitude’ aku. Kini, aku tersalah. Penyesalan bersarang dalam diri…Ya ALLAH, mudah sungguh keikhlasan aku luntur ketika aku sudah mengecapi nikmat, walaupun sementara cuma. Malah ketika peperiksaan semester pertama, aku hanya memperoleh 4 point.

Tapi, jauh di sudut hati, aku bersyukur. Kerana ALLAH memberi aku kesempatan ini untuk menyedari kesilapan. Kerana ALLAH, tak menarik nikmat yang telah diberikan kepadaku, membuatkan aku sentiasa merasa terbuai-buai dalam lautan rahmat yang melimpah. Ya ALLAH…persinggahan ini sementara cuma, ujian dariMu mengukuhkan pegangan, meneguhkan hati. Jauh di sudut hati, terlintas di fikiran, bahawa kalaulah sahabat-sahabat aku boleh ‘score’ dalam subjek masing-masing, kenapa tidak aku? Kalaulah mereka mampu memperoleh 15, 14 ataupun 10 sekalipun, kenapa aku pula tak boleh? Aku juga mampu, dengan kudrat dan nikmat yang ada, kerana aku gantungkan tawakkal kepadaNYA, semoga sentiasa berada di jalanNYA.


Terima kasih sahabat…atas kesempatan ini aku berharap menemui ‘turning point’ aku. Keputusan 15 yang aku peroleh dalam peperiksaan semester ke-2 yang lalu, yang juga peperiksaan tahun pertama A-Level, masih tak mencukupi untuk aku memerah sedaya keringat. Lantas kesyukuran aku limpahkan kepadaMu Ya ALLAH…


Aku percaya akan kejayaan yang aku akan tempa, asalkan tekad kuat. Konsepnya sama dengan prinsip dakwah, seperti yang pernah dinukilkan Imam Hassan al-Banna, Dur asSyabab ila asSyabab:

“Kekuatan dakwah seseorang ditunjangi 4 perkara: iman sebagai asas, ikhlas, himmah atau tekad yang kuat, strategi pelaksanaan yang baik.”

Tanpa tekad itu, adakah aku mampu menggalas tanggungjawab ini?

No comments:

Post a Comment