Saturday 5 September 2009

Anugerah TUHAN...siapa tahu?



ASSALAMUALAIKUM Pictures, Images and Photos


salam mahabbah...

hm...sudah lama rasanya tak memasukkan apa2 entry ke dalam blog. ketika ini, jari jemari sibuk menekan kekunci komputer di Dunkin Donut, sambil menelaah ragam manusia yang pelbagai gayanya. apalah diri ini kalau hendak dibandingkan dengan nikmat dunia yang diberi TUHAN, tapi setiap anugerah kadang2 bukan mendatangkan kesenangan, malah ujian yang maha berat.nah, itulah mehnahnya,mehnah yang aku gagahi untuk mengharunginya.namun aku cuba untuk bersyukur kerana aku percaya setiap nikmat yang diberi pasti terpancar walau sedikit hikmah kepada kita manusia walau sekelumit,jadi biar kita sama2 menilai sejauh mana hakikat MAHA PENCIPTA menguji kita...kata salah seorang rafiq aku, apabila kita bersyukur dengan nikmat, maka itu tanda kita semakin dekat kepadaNYA.

ketika ini,hati aku seolah berbolak balik menyata kegembiraan.takut kegembiraan ini yang memakan diri,takut kegembiraan ini yang mendatangkan rasa takabbur dari menginsafi nikmatNYA.takut diri ini terlepas dari genggaman manghfirah yang sentiasa TUHAN janjikan untuk hamba2NYA yang beriman.aku tahu,setiap nikmat ini menghadirkan ujian sebesar apa yang mungkin boleh menghantui diri,terserah kepada diri untuk menjustifikasi nikmat yang telah diberi.tapi itulah hakikat kehidupan setiap jiwa yang TUHAN beri peluang untuk bernafas,agar kita saling bersyukur.

1 0gos yang lalu,aku dikejutkan dengan panggilan dari ummi dari Johor.hati berdebar2 mendengar setiap butir kata yang terucap dari bibir mungil ummi,seakan tak percaya apabila ummi mengatakan aku dipanggil oleh JAKIM untuk menerima anugerah Sijil Tinggi Agama Malaysia peringkat Kebangsaan di Hotel Ancasa Kuala Lumpur.hati ini sangat terkejut,manakan seorang yang hanya belajar setakat 6 bulan di maahad johor boleh menerima anugerah sebesar ini?hati merasakan takzimnya nikmat TUHAN, apabila TUHAN menghendaki kita supaya tidak melupakanNYA, maka pelbagai nikmat diberi untuk menguji, sama ada kita benar2 mengingati, atau memungkiri janji yang kita bai'at ketika di alam ruh seketika dulu.tambah manis lagi,para rufaqo' dari maahad johor kesemuanya menerima anugerah ini...ALHAMDULILLAH,TUHAN tunjukkan jalan...



sekitar sesi fotografi bersama rufaqo' ahibba'...majlis anugerah STAM 2008/2009.


syukur,ALHAMDULILLAH.terpalit seribu rasa kesyukuran.berada di sana aku berpeluang berkenalan dengan rufaqo' seperjuangan.akh syed ahmad israa', tahniah kerana menduduki ranking pertama kebangsaan tahun ini...tahniah juga buat ikhwan sekalian,akh yasin,akh hamidi,akh abdul hakam,akh jeffry,akh mu'iz,akh kamal hafizullah (attubni)...(",),dan yang lain.sesungguhnya nikmat perkenalan kita adalah suatu anugerah,agar untaian persahabatan terbina persis untaian tasbih...
"ada awal tiada penghujung...
dibentuk untuk mengingatiNYA...
dicantum kerana cintaNYA...
diratib semata2 kerana redhaNYA...
menitis air mata tika merasai kemanisanNYA...
semoga jalinan ini kekal dan dirahmati ALLAH..."

ALHAMDULILLAH,hamdan LILLAH...
tiada kata yang bisa terucap menyatakan kesyukuran...hati aku hiba setiap kali mengenangkan betapa besarnya nikmat ALLAH itu...nikmat persahabatan,nikmat rezeki,nikmat bernafas di muka bumi...YA TUHAN, takzimnya,MAHA PERKASA KAU yang menjadikan!!!setiap kali jasad ini rebah di atas hamparan sejadah,tiada kata selain taubat dan syukur meniti di alis bibir ini.
YA TUHAN,bibir ini memuji kebesaranMU,rasul2MU,sahabat2 rasul tercinta...

seminggu berlalu.10hb ogos 2009,tarikh keramat bagi pelajar2 kolej mara seremban batch 9.hari ini,keputusan peperiksaan Advanced Subsidiary(AS) akan diumumkan.gementar seluruh tubuh,apakan lagi aku bukan pelajar yang terbaik dalam kalangan teknokrat2 intelektual KMS.mengenangkan para sahabat yang telah buat sehabis baik ketika peperiksaan sem lalu,kerdil pula rasanya aku nak dibandingkan dengan mereka.faktanya,aku menduduki tempat terakhir dari beratus2 pelajar KMS ketika peperiksaan sem 1.aku hanya memperoleh 4 point dari 15,adakah layak diri ini ,terbandingkah diri dengan para rufaqo' yang lain...?kerdil sungguh,tak terbayang lagi suasana ketika itu,betapa malunya diri berhadapan dengan golongan bijaksana.tapi kemarau tak berpanjangan...terasa begitu banyak tangan yang menghulur,terima kasih sahabat!!!kalian membantu tatkala aku duka,tersenyum tatkala aku suka...syukron!!!

aku tak terbayang saat itu,rakan2 sekelas yang lain sudah ke meja Pn Kamilah untuk melihat keputusan.dari jauh sudah nampak riak wajah kegembiraan mereka...akh Muhammad,akh Azlan, akh Megat, akh Munzer,masing2 menggaris senyuman lebar...sambil mengalir titis2 mutiara jernih apabila masing2 mendapat 15 point (full point).tiba giliran aku...bagaimana hati ini tidak berkocak,kalaulah keputusan yang bakal ana dengar adalah kegagalan,layakkah lagi diri ini belajar di kolej ini...???tapi hati tambah terkejut,umpama dilanggar bas KMS,apabila tersenarai dalam 7 orang pelajar akaun yang mendapat 15!!!YA TUHAN, nikmat apakah ini?nikmat apakah sebesar ini...???aku tak ingat kali terakhir aku mengingatimu hingga KAU beri imbalan sebesar ini...betapa dekat cintaMU terhadap hamba2mu...

Ketika ini,diri tak mampu menyatakan apa selain kesyukuran.janji TUHAN sentiasa datang,janjiNYA sentiasa tepat,kerana DIA tak pernah menyalahi janjiNYA.tiba giliran aku memuhasabah cinta aku kepadanya...cinta yang tak kunjung padam,jikalau malap terang kembali,jikalau putus sambung kembali,jikalau luluh tegar kembali...

ALHAMDULILLAH..

ketika ini juga hati ini terimbau kepada para sahabat.sahabat yang banyak membantu ketika aku susah,sahabat yang banyak meniupkan kata semangat ketika aku berputus asa.YA TUHAN,bersyukur aku mempunyai sahabat seperti mereka...sentiasa menunjukkan jalan ketika aku tersilap langkah...terima kasih sahabat...!!!
buat para sahabat,terimalah penghargaan dariku...
rufaqo' sekelas:akh muhammad,akh megat,akh azlan,akh hadi,akh munzer,akh shafiq,akh ariff,ukht aishah,ukht wan,ukht nadia,ukht ainul,ukht nabila, ukht shalia,ukht ameera,ukht hafiza,ukht dyna...
rufaqo' KMS:akh harith,akh fikri,akh faiz,akh azrol,akh rahman,akh rahimi,akh khairullah,akh nazirul azri,akh nazirul hilmi,akh hadi,akhhanifi,akh nik,akh izzat deedat,akh alauddin,akh azwan,akh siddiq,akh nazrin,akh ali,akh khairul safwan,dan seluruhnya...
maaf andai nama kalian tiada di sini,takkan muat untuk aku muatkan semua nama kalian...
syukron kalian banyak membantu dalam kehidupan...

"Kuntum cinta robitoh ini akan terus berbunga dan tumbuh segar,
sesegar kuntuman nailofar,
ianya berputik,berbunga dan bersemi di hati ini.
YA ALLAH,satukanlah hati kami,
moga jelas fikrah di jiwa,
dalam perjuangan Islam tercinta...
ukhwah fillah selamanya..."


No comments:

Post a Comment